Inspekcja farmaceutyczna – problemy z decentralizacją
Słowa kluczowe:
inspekcja farmaceutyczna, Główny Inspektor Farmaceutyczny, wojewódzki inspektor farmaceutyczny, wojewoda, decentralizacjaAbstrakt
Struktura państwowej inspekcji farmaceutycznej opiera się na Głównym Inspektorze Farmaceutycznym (GIF) i podporządkowanych mu pod względem merytorycznym wojewódzkich inspektorach farmaceutycznych. Ci ostatni podlegają także wojewodom, ponieważ to wojewoda wykonuje w województwie zadania inspekcji farmaceutycznej określone przepisami prawa przy pomocy wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, jako kierownika wojewódzkiej inspekcji farmaceutycznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji wojewódzkiej oraz powołuje i odwołuje wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, za zgodą GIF. Przesłanką zdecentralizowania struktury inspekcji farmaceutycznej była niewątpliwie konieczność prowadzenia przez nią działalności rozproszonej, w tzw. terenie, aby objąć nią wszystkie podmioty podlegające kontroli i usytuowane w różnych miejscowościach. Tę zdecentralizowaną strukturę inspekcji farmaceutycznej zaakceptował ustawodawca w art. 112 prawa farmaceutycznego. Z jednej strony istnienie zdecentralizowanej struktury organów inspekcji farmaceutycznej umożliwia reagowanie bez zbędnej zwłoki na pojawiające się problemy związane z obrotem produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi, a także dokonywanie kontroli oraz zapewnia bezpośredni dostęp do nich lokalnych przedsiębiorców prowadzących apteki, hurtownie leków, wytwarzających leki itp., a także dostęp do nich obywateli. Z drugiej strony istnienie terenowych organów inspekcji farmaceutycznej wykonujących swoje zadania w perspektywie regionalnej (lokalnej) pociąga za sobą różnice w ocenie stanów faktycznych pod kątem ich zgodności z normami prawnymi podlegającymi zastosowaniu w danym przypadku, a więc w efekcie zróżnicowane rozstrzyganie podobnych spraw. Występują też trudności we właściwym wykorzystaniu zasobów kadrowych wojewódzkich inspektoratów farmaceutycznych oraz we właściwym rozgraniczeniu kompetencji nadzoru nad wojewódzkimi inspektorami farmaceutycznymi pomiędzy GIF a wojewodów. Z rozważań na temat praktycznych skutków obecnego podziału zadań inspekcji farmaceutycznej pomiędzy GIF i wojewodów wynika przewaga skutków negatywnych.
Bibliografia
Dawidowicz W., Zarys procesu administracyjnego, Warszawa 1989,
Zimmermann A., Niewójt Z., Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna – aspekt prawny, Prawo w Farmacji, 2009, t. 65, nr 5
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Prawa autorskie (c) 2021 Bogusław Banaszak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.