Inspekcja farmaceutyczna – problemy z decentralizacją

https://doi.org/10.34768/dpia.2018.1.4

Autor

  • Bogusław Banaszak Uniwersytet Zielonogórski

Słowa kluczowe:

inspekcja farmaceutyczna, Główny Inspektor Farmaceutyczny, wojewódzki inspektor farmaceutyczny, wojewoda, decentralizacja

Abstrakt

Struktura państwowej inspekcji farmaceutycznej opiera się na Głównym Inspektorze Farmaceutycznym (GIF) i podporządkowanych mu pod względem merytorycznym wojewódzkich inspektorach farmaceutycznych. Ci ostatni podlegają także wojewodom, ponieważ to wojewoda wykonuje w województwie zadania inspekcji farmaceutycznej określone przepisami prawa przy pomocy wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, jako kierownika wojewódzkiej inspekcji farmaceutycznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji wojewódzkiej oraz powołuje i odwołuje wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, za zgodą GIF. Przesłanką zdecentralizowania struktury inspekcji farmaceutycznej była niewątpliwie konieczność prowadzenia przez nią działalności rozproszonej, w tzw. terenie, aby objąć nią wszystkie podmioty podlegające kontroli i usytuowane w różnych miejscowościach. Tę zdecentralizowaną strukturę inspekcji farmaceutycznej zaakceptował ustawodawca w art. 112 prawa farmaceutycznego. Z jednej strony istnienie zdecentralizowanej struktury organów inspekcji farmaceutycznej umożliwia reagowanie bez zbędnej zwłoki na pojawiające się problemy związane z obrotem produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi, a także dokonywanie kontroli oraz zapewnia bezpośredni dostęp do nich lokalnych przedsiębiorców prowadzących apteki, hurtownie leków, wytwarzających leki itp., a także dostęp do nich obywateli. Z drugiej strony istnienie terenowych organów inspekcji farmaceutycznej wykonujących swoje zadania w perspektywie regionalnej (lokalnej) pociąga za sobą różnice w ocenie stanów faktycznych pod kątem ich zgodności z normami prawnymi podlegającymi zastosowaniu w danym przypadku, a więc w efekcie zróżnicowane rozstrzyganie podobnych spraw. Występują też trudności we właściwym wykorzystaniu zasobów kadrowych wojewódzkich inspektoratów farmaceutycznych oraz we właściwym rozgraniczeniu kompetencji nadzoru nad wojewódzkimi inspektorami farmaceutycznymi pomiędzy GIF a wojewodów. Z rozważań na temat praktycznych skutków obecnego podziału zadań inspekcji farmaceutycznej pomiędzy GIF i wojewodów wynika przewaga skutków negatywnych.

Biogram autora

Bogusław Banaszak - Uniwersytet Zielonogórski

(1955-2018) – prof. zw. dr hab. dr h.c. multi, znawca prawa konstytucyjnego, administracyjnego, komparatystyki prawniczej, dziekan Wydziału Prawa i Administracji UZ (2014-2018), członek Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów, członek Europejskiej Komisji na rzecz Demokracji przez Prawo, sędzia Trybunału Stanu.

Bibliografia

Dawidowicz W., Zarys procesu administracyjnego, Warszawa 1989,

Zimmermann A., Niewójt Z., Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna – aspekt prawny, Prawo w Farmacji, 2009, t. 65, nr 5

Opublikowane

08-11-2019

Jak cytować

Banaszak, B. (2019). Inspekcja farmaceutyczna – problemy z decentralizacją. Dyskurs Prawniczy I Administracyjny, (1), 9–20. https://doi.org/10.34768/dpia.2018.1.4