Unijne cyfrowe zaświadczenie COVID i ochrona danych. Przypadek Polski i Austrii

https://doi.org/10.34768/dpia.2022.4.299

Autor

  • Antoni Napieralski Uniwersytet Wiedeński

Słowa kluczowe:

unijne cyfrowe zaświadczenie COVID, UCC, dane osobowe, RODO, Polska, Austria

Abstrakt

Unijne cyfrowe zaświadczenie COVID zostało wprowadzone jako technologiczna obietnica sprawnego wyjścia z pandemii. Jednocześnie, ze względu na zakres przetwarzanych danych, wchodzi ono w interakcję z europejskim systemem prawa ochrony danych osobowych. Unijne cyfrowe zaświadczenie COVID przewidziane jest do funkcjonowania w dwóch różnych celach: ułatwienia przekraczania granic w czasie pandemii oraz w celach wewnątrzkrajowych, zdefiniowanych przez państwa członkowskie. Biorąc pod uwagę zakres swobody decyzyjnej pozostawionej państwom członkowskim w implementacji unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID, niezbędna jest analiza porównawcza. Kluczową kwestią, która została uwidoczniona w zarówno polskiej, jak i austriackiej implementacji unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID, jest określenie administratora przetwarzanych danych osobowych. Wyraźnie widoczna jest tu trudność organów obu państw w określeniu administratora w zdecentralizowanych infrastrukturach przetwarzania danych osobowych. Szczególnie problematyczne jest określenie administratora w odniesieniu do aplikacji mobilnych umożliwiających lokalne przechowywanie kopii unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID i jej wyświetlanie na żądanie.

Bibliografia

Bundesgesetz betreffend Datensicherheitsmaßnahmen bei der Verarbeitung elektronischer Gesundheitsdaten und genetischer Daten (Gesundheitstelematikgesetz 2012 – GTelG 2012) StF: BGBl. I Nr. 111/2012.

Commission, Report from the Commission to the European Parliament and the Council pursuant to Article 16(1) of Regulation (EU) 2021/953 of the European Parliament and of the Council on a framework for the issuance, verification and acceptance of interoperable COVID-19 vaccination, test and recovery certificates (EU Digital COVID Certificate) to facilitate free movement during the COVID-19 pandemic, 18.10.2021.

Datenschutz-Folgenabschätzung zum Grünen Pass und zum EPI-Service, https://www.gesundheit.gv.at/service/gruener-pass/datenschutz-folgenabschaetzung.

Directive 2011/24/EU of the European Parliament and of the Council of 9 March 2011 on the application of patients’ rights in cross-border healthcare, OJ L88/45, 2011.

Epidemiegesetz 1950 (EpiG). StF: BGBl. Nr. 186/1950.

European Data Protection Board-European Data Protection Supervisor, Joint Opinion 04/2021 on the Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on a framework for the issuance, verification and acceptance of interoperable certificates on vaccination, testing and recovery to facilitate free movement during the COVID-19 pandemic (Digital Green Certificate), 31.03.2021.

eHealth Network, Guidelines on Technical Specifications for Digital Green Certificates. Volume 5 Public Key Certificate Governance, V1.02, 5.12.2021.

eHealth Network, Interoperability of health certificates. Trust framework, V.1.0, 3.12.2021.

eHealth Network, Guidelines on Value Sets for EU Digital COVID Certificates, V1.4, 13.10.2021.

eHealth Network, DCC Anomaly Capture Process for COVID Certificate Data. Best current practice, V1.01, 15.09.2021.

eHealth Network, Guidelines on Technical Specifications for Digital Green Certificates. Volume 1, V1.0.5, 21.04.2021.

eHealth Network, Guidelines on Technical Specifications for Digital Green Certificates. Volume 2 European Digital Green Certificate Gateway, V1.3, 21.04.2021.

eHealth Network, Guidelines on Technical Specifications for Digital Green Certificates. Volume 3 Interoperable 2D Code, V1.3, 21.04.2021.

eHealth Network, Guidelines on Technical Specifications for Digital Green Certificates. Volume 4 European Digital Green Certificate Applications, V1.3, 21.04.2021.

Gstrein O.J., The EU Digital COVID Certificate: A preliminary data protection impact assessment. “European Journal of Risk Regulation” 2021, vol. 12, iss. 2.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, Dz.U. z 2020 r. poz. 491.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ram wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne cyfrowe zaświadczenie COVID) w celu ułatwienia swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19 (Tekst mający znaczenie dla EOG), OJ L 211/1, 2021.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/954 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ram wydawania obywatelom państw trzecich legalnie przebywającym lub zamieszkującym na terytoriach państw członkowskich w czasie pandemii COVID-19 interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne cyfrowe zaświadczenie COVID), oraz weryfikowania i uznawania takich zaświadczeń (Tekst mający znaczenie dla EOG), OJ L 211/24, 2021.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, Dz.U. z 2021 r. poz. 861.

Streinz T., The Evolution of European Data Law, [in:] The Evolution of EU Law, eds. P. Craig, G. de Búrca, OUP 2021.

Opublikowane

16-11-2023

Jak cytować

Napieralski, A. (2023). Unijne cyfrowe zaświadczenie COVID i ochrona danych. Przypadek Polski i Austrii. Dyskurs Prawniczy I Administracyjny, (4), 73–90. https://doi.org/10.34768/dpia.2022.4.299

Numer

Dział

Artykuły