O nowym ujęciu zasady pisemności w ogólnym postępowaniu administracyjnym (art. 14 k.p.a.)
Słowa kluczowe:
zasady ogólne postępowania administracyjnego, jurysdykcja administracyjna, zasada pisemności, podanieAbstrakt
Jedną z konsekwencji wprowadzenia do systemu prawa polskiego ustawy z dnia 18 listopada
2020 r. o doręczeniach elektronicznych była nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego. Już pobieżna analiza treści nowej regulacji wskazuje, że zmiana ta nie miała wyłącznie
charakteru dostosowującego dotychczasowe brzmienie przepisów kodeksu do nowych rozwiązań.
Z zakresu nowelizacji wynika, że niejako „przy okazji” ustawodawca dokonał istotnych zmian
w zakresie dopuszczalnego sposobu prowadzenia postępowania i załatwiania spraw indywidualnych.
Ustawodawca zrezygnował z dotychczasowych form załatwienia sprawy (formy pisemnej lub formy
dokumentu elektronicznego) na rzecz „postaci” utrwalenia pisma (papierowej lub elektronicznej),
poszerzył katalog sposobów załatwienia sprawy w postępowaniu administracyjnym oraz wprowadził
możliwość załatwiania spraw z wykorzystaniem pism generowanych automatycznie. Nowy sposób
załatwiania spraw ma charakter fakultatywny („sprawy mogą być załatwiane”), ale w kodeksie nie ma żadnych kryteriów kwalifikowania danej czynności (rodzaju rozstrzyganej sprawy) do załatwiania w ten sposób. Ponadto, możliwość załatwiania spraw z wykorzystaniem pism generowanych automatycznie prowadzi do konieczności redefinicji pojęcia „organ administracji publicznej” i rozważenia w jaki sposób może ona wpływać na zakres procesowych gwarancji strony postępowania.
Bibliografia
Adamiak B., Borkowski J., Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2016.
Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowo administracyjne, Warszawa 2021.
Dawidowicz W., O stosowaniu prawa administracyjnego, “Państwo i Prawo” 1993, is. 4.
Jachowicz M., Kotulski M., Forma dokumentu elektronicznego w działalności administracji publicznej, Warszawa 2012.
Kaszubowski K., Wszczęcie postępowania administracyjnego na wniosek w czasie stanu epidemii, [in:] J. H. Szlachetko, A. Bochentyn (eds.), Cyfrowa czy analogowa? Funkcjonowanie administracji w stanie kryzysu, Pelplin 2021.
Kaszubowski K., Zasada ogólna załatwiania spraw w formie pisemnej w ogólnym postępowaniu administracyjnym (art. 14 k.p.a.), “Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2019, vol. 20, is. 3.
Kędziora R., Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2017.
Kwiatek B., Dokument elektroniczny w ogólnym postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2020.
Nawrot O., Wprowadzenie do logiki dla prawników, Warszawa 2007.
Sibiga G., Czy algorytm może zastąpić człowieka w administracji, „Rzeczpospolita” from July 1 2021, s. A13.
Sibiga G., Opinie. Przesunięcie zmian w KPA na 5.10.2021 r. nie rozwiązuje wątpliwości prawnych i dalszego prowadzenia postępowania administracyjnego na podstawie przepisów przejściowych, Legalis C.H. BECK.
Sibiga G., Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej w postępowaniach w sprawach skarg, wniosków i petycji, [in:] M. Błachucki, G. Sibiga (eds.), Skargi, wnioski i petycje – powszechne środki ochrony prawnej, Wrocław 2017.
Stahl M., Zagadnienia ogólne, [in:] R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (eds.), System Prawa Administracyjnego. Podmioty administrujące, Warszawa 2011.
Wilbrandt – Gotowicz M., Komentarz do art. 61 ustawy o doręczeniach elektronicznych, [in:] M. Wilbrandt – Gotowicz (eds.), Doręczenia elektroniczne. Komentarz, Lex/el. 2021.
Wróbel A., Jaśkowska M., Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2018.
Wróblewski J., Lang W., Zawadzki S., Teoria państwa i prawa, Warszawa 1979.
Zimmermann J., Prawo administracyjne, Warszawa 2018.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Prawa autorskie (c) 2023 Krzysztof Kaszubowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.