Model wprowadzania stref czystego transportu w Polsce – między fakultatywnością a obligatoryjnością
Słowa kluczowe:
samorząd terytorialny, strefy czystego transportu, czyste powietrze, ochrona klimatuAbstrakt
Strefy Czystego Transportu to zagadnienie stanowiące w polskim ustawodawstwie
novum. Co prawda formalnie możliwość ich wprowadzania wiązać należy ustawą z dnia 11 stycznia
2018 r. o elektro mobilności i paliwach alternatywnych, niemniej ich faktyczne ustanowienie wymaga
uchwalenia aktu prawa miejscowego. Jego procedowanie jest długotrwałe, stąd dotychczas powstała
tylko jedna taka strefa, w Krakowie, w dzielnicy „Kazimierz”, ostatecznie jednak zniesiona. Ustawa
w swym początkowym tekście była bardzo surowa, nacisk został położony na zero emisyjność, stąd
też gminy ostrożnie korzystały z tego instrumentu. Poczynione w ostatnich latach zmiany, która
uznać można za doniosłe skłaniają jednak do pytania, czy wprowadzanie tych stref nie powinno być
obligatoryjne, gdyż pogorszenie jakości powietrza jest wartością obiektywną, czy też w ramach elastyczności
pozostawić je fakultatywnymi.
Bibliografia
Pawłowski S., Konsultacje obligatoryjne i fakultatywne w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym a zakres uspołecznienia procesów planowania przestrzennego, “Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, no. 1.
Szczepaniak R., Smog a odpowiedzialność odszkodowawcza władz publicznych, “Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych” 2020, vol. 66, no. 2.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Prawa autorskie (c) 2023 Sławomir Pawłowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.