Ochrona praw konsumentów na przykładzie umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość
Słowa kluczowe:
ochrona konsumentów, umowy zawierane na odległość, umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwaAbstrakt
Z punktu widzenia ochrony konsumentów istotne znaczenie ma treść umów zawieranych przez przedsiębiorców z konsumentami. Zarówno dyrektywy unijne, jak i polska ustawa o prawach konsumenta zawierają wymogi odnoszące się do treści umów, w szczególności umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. W artykule przedstawiono prawa przysługujące konsumentom przy zawieraniu umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa wynikające z treści Dyrektywy Rady i PE nr 2011/83/UE oraz dokonano oceny harmonizacji polskiej ustawy o prawach konsumenta z 2014 r. z powyższą dyrektywą. Ponadto z przeprowadzonej wśród konsumentów ankiety wyciągnięto wnioski co do rzetelności realizacji przez przedsiębiorców przepisów polskiej ustawy o prawach konsumenta w zakresie ochrony ekonomicznych interesów konsumentów w umowach na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
Bibliografia
Biegun E., Halikowski J., Jezioro J., Kierzyk T., Odpowiedzialność za jakość świadczenia w wybranych umowach, Wrocław 2006
Jurczyk T., Prawa jednostki w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, Warszawa 2009
Kieżel E., Ochrona interesów konsumentów w Polsce w aspekcie integracji europejskiej, Warszawa 2007
Łętowska E., Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Prawa autorskie (c) 2019 Barbara Majewska-Jurczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.